beeldcoaching

starters | zij-instromers | leerkrachten | teams

intake

Ieder beeldcoachtraject start met een intakegesprek. We maken kennis met elkaar en stellen de hulpvraag of -vragen vast. Ook maken we afspraken over de begeleiding. Een goede start is het halve werk.

opnames

Een traject bestaat meestal uit 3 opnames en 3 gesprekken.
De les-opnames plannen we gericht op de hulpvraag. Daarna analyseer ik de beelden: wat zijn uw kwaliteiten en aandachtspunten? Wat gaan we bespreken?

gesprekken

Tijdens het gesprek bekijken we een selectie van fragmenten. We zetten het beeld regelmatig stil en analyseren de situatie: wat zien en horen we, wat is het resultaat? We formuleren actiepunten en prioriteiten.

evaluatie

Na afloop van elk gesprek, maar ook na het traject, reflecteren we op het proces en de uitgevoerde acties.
Wat heeft u geleerd, wat laat u los en waar gaat u mee verder? Bent u tevreden of heeft u een vervolg nodig? In welke vorm?

beginnende leerkracht

Nadat de Pabo is afgerond is een leerkracht startbekwaam. Om de volgende stap te maken is ondersteuning een must. Naast een praktijkbegeleider op school biedt beeldcoaching inzicht en houvast. Tijdens de coaching krijgt de starter zicht op de kwaliteiten en aandachtspunten. Tevens een moment voor bezinning.

zij-instromer

Zij-instromers brengen kennis en ervaring mee die van invloed zijn op de houding en vaardigheden in de klas. Beeldcoaching ondersteunt het traject, zodat kracht en valkuilen snel opgespoord worden. De zij-instromer is vaak zeer gemotiveerd en leergierig. Beeldcoaching benut deze leerhouding: een kansrijke samenwerking! 

ervaren leerkracht

Een aantal jaren werkervaring is doorgaans een voordeel. Toch kan ook de ervaren leerkracht tegen situaties aanlopen waarbij hij kritisch kan kijken naar zijn eigen gedrag. Beeldcoaching zorgt voor inzicht in bestaande patronen. Hoe doe ik dit (al jaren), wat is het effect en wat kan anders? Het enkel bekijken van beelden heeft al effect, als coach voeg ik de focus en nuances toe. 

team & innovatie

Teams en schoolleiding willen graag innoveren. Soms is de wil er wel, maar verzand de innovatie. Hoe komen we nou echt verder? Beeldcoaching voor teams kan hierin een oplossing bieden. Als beeldcoach kan ik situaties in de schoolontwikkeling filmen en de beelden samen bespreken. Een kwetsbare opstelling van het team is nodig. Vanuit die positie ontstaat weer verbinding. 

Het traject in beeld

Voor elke situatie een passend antwoord

Uw hulpvraag is afhankelijk van uw ervaring en groepssituatie. Een startende leerkracht zal nog veel moeten investeren in het opbouwen van routines, terwijl een ervaren leerkracht wellicht routines moet bijsturen. Doorgaans focussen we op onderstaande elementen, die de basis vormen van effectief leerkrachtgedrag.

  • Impact van (non) verbale communicatie
  • Kracht van effectief klassenmanagement
  • Gevolgen van didactisch handelen
  • Anticiperen op (uitdagende) situaties
  • Effectieve feedback geven
  • Bouwen aan een sterke relatie

ervaringen

"Door de beeldcoaching van Judith ben ik bewust geworden van mijn eigen kwaliteiten en leerdoelen. Als startende leerkracht vond ik het fijn om de inzichten direct om te kunnen zetten naar het handelen in de praktijk. Ik heb de coaching als zeer prettig ervaren en veel positieve leerervaringen opgedaan."
Nadien Pruim
Leerkracht
"De beeldcoaching onder begeleiding van Judith was een eye-opener! Judith filmde momenten in de klas aan de hand van mijn hulpvragen. Ze liet me vervolgens zelf de beelden analyseren. Judith had hierbij een ondersteunende rol waarin ze prettig reflecteerde. Door onze sessies ben ik me bewuster geworden van mijn handelen!"

"DE BEELDCOACHING ONDER BEGELEIDING VAN JUDITH WAS EEN EYE-OPENER"

maaike van't veld