Een goede voorbereiding is het halve werk

Half maart gingen de scholen door COVID-19 dicht en kwam er een einde aan mijn proeftijd. De eerste schok ging samen met de Corona-schok waar heel Nederland zich in bevond. Daardoor voelde ik me niet alleen en deed ik een beroep op mijn veerkracht en creativiteit. Het gevolg was dat het intern begon te bruisen en te borrelen en ik besloot mijn pijlen te richten op het opstarten van mijn eigen bedrijf. In 2013 had ik hiertoe al eens een poging gedaan, maar ontbrak het mij aan focus. Wel begrijpelijk naast een peuter, kleuter, studie en vast dienstverband. Nu zijn we zes jaar verder en op een punt waar ik niet eerder ben geweest. Nieuwe kansen dus! Het UWV heeft geen sterk imago, maar als het gaat om starten als ondernemer, denken zij graag met je mee. De instantie biedt een onderzoeksperiode aan, met behoud van volledige WW: mooie kans om mijn onderneming nieuw leven in te blazen.

Om aanspraak te kunnen maken op de onderzoeksperiode zijn er slechts twee stappen nodig:

  • De online cursus ‘Zelfstandig ondernemen met een WW’ volgen. In deze cursus wordt stapsgewijs uitgelegd wat de mogelijkheden, rechten en plichten zijn en wordt afgesloten met een korte toets. Met 100% score rondde ik deze in een uurtje af. Dat was een kleine moeite.
  • Contact opnemen met mijn adviseur werk. Ik schreef een mailtje, waarin ik kort mijn gedachten en vragen beschreef. Vervolgens had ik een afspraak met mijn adviseur en kon ik al mijn vragen kwijt. Ik besloot na dit gesprek de onderzoeksperiode in te gaan.

In de onderzoeksperiode kreeg ik zes weken de tijd en ruimte om mijn ondernemingsplan te schrijven, website te ontwikkelen, visitekaartjes te drukken en financiële zaken te regelen, zoals verzekeringen, zakelijke bankrekening, etc. Ik schreef mijn ondernemingsplan met behulp van een online format en het voorbeeldplan van een goede vriendin. De Kamer van Koophandel en belastingdienst hebben online voldoende tips en terug te kijken webinars om dit goed aan te pakken. Ik vorderde gestaag, elke dag een stukje tekst, weer laten zakken, weer schrijven. Het scherpte mijn gedachten en keuzes. Het laatste deel van het plan is het financiële gedeelte en daarin was Google mijn beste vriend. Er zijn veel helpende artikelen geschreven over belastingen en de aftrekposten waar je als (startende) zzp-er gebruik van kan maken.

Het financiële plan schrijven vond ik het leukste onderdeel, want ik kreeg A. een beeld van het financiële potentieel van mijn bedrijf; B. ik leerde nieuwe kennis over materie waar ik me nooit mee bezig had gehouden, en C. hoe verder het plan zich ontwikkelde, hoe echter mijn onderneming werd.

Marketing is een belangrijk onderdeel van het ondernemingsplan: hoe zet ik mijzelf in de etalage zodat ik een opdracht krijg? Prioriteit 1 was voor mij een nieuwe website. Mijn oude website was ingedut, ik deed er niets mee en het had dus geen functie. Tijd voor een nieuwe! Ik kende de ontwikkeltool Elementor uit mijn vorige werk. Daarmee was onze school-website met hulp van een designer een fluitje van een cent geweest. Meer ins en outs leerde ik kennen door de YouTube tutorials van Ferdy Korpershoek, mijn nieuwe buddy. Stap voor stap leerde hij me hoe Elementor werkt, wat er mogelijk is en welke keuzes hij maakt in de content en vormgeving. Ik kwam in een heerlijke flow terecht, voelde me een webdesigner. Feedback vroeg ik van vrienden en familie met kennis van zaken. Tijdens de onderzoeksperiode mag de website van het UWV alleen nog niet live. Daarvoor moet ik wachten tot ik de volgende stap ga maken: de startperiode. Dit is voor mij een kwestie van timing, maar ik kan bijna niet wachten tot ik de website mag lanceren!

De volgende zaken heb ik allemaal geregeld tijdens de onderzoeksperiode:

  • Ondernemingsplan schrijven: met het format van Qredits kon ik goed uit de voeten. Een voorbeeld was erg fijn;
  • Website ontwikkelen: met WordPress, Elementor en Ferdy Korpershoek maakte ik een vliegende start;
  • Zakelijke bankrekening openen: ik keek en vergelijk online, maakte een afspraak en klaar;
  • Verzekeringen: ik vroeg een andere zzp-er in mijn branche welke relevant zijn en wat ik kon laten liggen;
  • Huisstijl: (naam)logo, briefpapier, visitekaartje. Ik begon met zelf wat te knutselen, maar mijn bevriende vormgever maakte er echt iets moois van;
  • Privacy statement en algemene voorwaarden: ik leende een stuk van een andere zzp-er en paste het aan mijn situatie aan;
  • Foto: ik combineerde een gezins-fotoshoot met wat mooie pics voor mijn bedrijf;
  • LinkedIn: mijn profiel werd geupdate en ik linkte met mensen uit mijn branche, maakte het persoonlijk met gerichte berichten;
  • Gratis webinars volgen: ik leerde basis ins en outs over marketing en communicatie. Onder andere via Advertising Heroes;
  • Netwerk: mijn persoonlijke en bestaande netwerk was en blijft een geweldige sparringpartner.

Dus nu nadert mijn volgende fase: starten. Maar wanneer? En hoe? Komt er een klus op mijn pad? Wat gaat de toekomst brengen? Hoe gaat mijn netwerk reageren? Allemaal vragen die mij bezig houden en ik blijf wat krampachtig op zoek naar kennis (podcasts, webinars, artikelen) om grip op mijn zaak te krijgen. Toch zal ik de stap moeten zetten, lef tonen, mijn doelgroepen laten zien en horen dat ik beschikbaar ben. Maf dat ik zo heen en weer geslingerd word. Ik sta enerzijds te trappelen om de laatste maanden van dit schooljaar op een mooie school te werken. Anderzijds zijn het zulke bijzondere tijden voor scholen dat ik ze liever wat met rust laat, tot zichzelf laat komen. Mijn voorbereiding zit erop, is van goede kwaliteit, dus ik weet: mijn next step zal gezet moeten worden, tijd om uit te vliegen, uit de startblokken te gaan. Ready… get set… GO!

Startblokken

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *