IB.log

ervaringen | ideeën | recensies

Samen geeft werken in het onderwijs glans

Arie Slob zei: een school zonder kinderen, is een school zonder ziel. Mooi dat de bezieling vanaf vandaag weer terug is. Dat we weer een beetje terug kunnen naar het vertrouwde. Er mist echter iets fundamenteels aan dit vertrouwde: het persoonlijke contact wat werken in het onderwijs juist zo waardevol maakt. Contact moet immers zoveel mogelijk vermeden worden in de 1,5 meter-samenleving. Bijna niet te doen...

Lees meer

Een goede voorbereiding is het halve werk

Half maart gingen de scholen door COVID-19 dicht en kwam er een einde aan mijn proeftijd. De eerste schok ging samen met de Corona-schok waar heel Nederland zich in bevond. Daardoor voelde ik me niet alleen en deed ik een beroep op mijn veerkracht en creativiteit. Het gevolg was dat het intern begon te bruisen en te borrelen en ik besloot mijn pijlen te richten op het opstarten van mijn eigen bedrijf.

Lees meer

Recensie: de toekomst van de intern begeleider

Tijdens het voorbereiden van een IB-netwerkdag, toverde de dagvoorzitter dit boek uit haar tas: 'De toekomst van de Intern Begeleider', geschreven door Luc Greven. Zij vond het inspirerend en dus werd ik nieuwsgierig. Greven schetst naast roestige ankers een aantal toekomstscenario's. Wat vraagt dit van IB-ers en schoolleiders? Waar willen zij naartoe? Voor mij is het duidelijk geworden waar mijn ambitie ligt!

Lees meer

Ontslagen door corona: nieuwe kansen

Wat als je net aan een nieuwe baan begint en het coronavirus zet de wereld op zijn kop? Wat als je zonder deze crisis de stap niet had durven zetten om voor jezelf te beginnen? Mijn verhaal als onderwijsmens tijdens de coronacrisis. Hoe je soms keuzes maakt die anders uitpakken en die uiteindelijk leiden tot een ander begin: mijn start als ondernemer.

Lees meer